format_quote Press Release

Business Intelligence leiders helpen Teradata om Presto voor organisaties te verbeteren

July 28, 2016 | Amsterdam

Looker, Qlik, Tableau en anderen brengen meer keuze naar de enterprise SQL-on-Hadoop oplossing

Amsterdam, 28 juli 2016 Teradata (NYSE: TDC), leverancier van big data analytics en marketing-toepassingen, kondigt aan dat meerdere business intelligence (BI) en visualisatie-oplossingen zijn gecertificeerd voor de Teradata-distributie van Presto. Het gaat om Information Builders, het Looker Data Platform, het Qlik®visual analytics platform, de Tableau Business Intelligence (BI)tool-suite en ZoomData®. Daarnaast heeft MicroStrategy een certificering toegezegd, en de testfase van Microsoft PowerBI is afgerond. Al deze certificeringen bieden klanten meer keuze, en zorgen ervoor dat ze efficiënter en effectiever (her)gebruik kunnen maken van hun bestaande BI-investeringen en vaardigheden voor data-analyse op Hadoop.

“De certificering van de BI- en analytische tools met de Teradata-distributie van Presto is een belangrijke primeur. Het is ook actueel, gezien de vele uitdagingen die bedrijven momenteel hebben bij de implementatie en het gebruik van Hadoop,” zegt Claudia Imhoff, een toonaangevend adviseur in Business Intelligence en Data Warehousing en oprichter van de Boulder BI Brain Trust. “In een tijd waarin Presto, dankzij Teradata, een enterprise-ready SQL-on-Hadoop-oplossing is geworden, brengt BI-tool integratie precies de juiste hoeveelheid functionaliteit waarmee Presto gemakkelijk binnen organisatie gebruikt kan worden. Ongeacht de voorkeursleverancier van een bedrijf voor BI en analytics, is het positieve resultaat hiervan een waarde creërende insight-engine, die een nieuw tijdperk inluidt van visual-intelligentie voor alle Hadoop-gebruikers.”

Presto is een open-source SQL query-engine die wordt gebruikt voor het uitvoeren van interactieve analytische queries op Hadoop en andere databronnen. Presto werd eerst ontwikkeld door Facebook, en is een waardevolle benadering van SQL op Hadoop. In het bijzonder wordt Presto gebruikt om cross-platform queries uit te voeren, onder andere op HDFS, 2

Amazon S3, Cassandra, relationele databases en zelfs proprietary data stores - en is ideaal voor data-analisten die responstijden van onder een seconde of minuut nodig hebben.

Het samenvoegen van meerdere BI-tools met de Teradata-distributie van Presto betekent dat bedrijven nu gemakkelijk BI-applicaties en rapporten op verschillende platformen kunnen ontwikkelen. Men maakt dan gebruik van de Teradata-distributie van Presto en de Teradata ODBC en JDBC-drivers voor Presto. Deze strakke integraties garanderen snelle applicatieontwikkeling en actiegerichte inzichten uit klant-sentiment-analyse, churn-analyse, sensor data-analyse voor het Internet of Things en meer. Als resultaat daarvan kunnen bedrijven sneller kansen creëren, (her)gebruikmakend van bestaande investeringen in SQL BI-tools en Hadoop.

De gecertificeerde Teradata-distributie van Presto, en de Presto-drivers van Teradata voor Open Database Connectivity (ODBC) en JavaDatabase Connectivity (JDBC), zijn allemaal direct beschikbaar, en gratis te downloaden van www.teradata.com/presto.

"Teradata heeft het afgelopen jaar significante bijdragen geleverd aan Presto. Deze omvatten YARN-integratie, verbeterde beveiliging, en nu ook een high-performance enterprise ODBC en JDBC application programming interface drivers voor Presto,” zegt Chad Meley, Vice President, Product en Marketing Services van Teradata. “Met certificeringen en toezeggingen van een groeiend aantal BI-partnerships, breiden we de scope en het bereik uit van de data die in het data-ecosysteem geanalyseerd kunnen worden. Dit betekent grote netto meerwaarde voor bedrijven, en het versterkt onze baanbrekende visie met betrekking tot de Teradata Unified Data Architecture™.”

“Naarmate steeds meer bedrijven Hadoop inzetten voor hun big data-infrastructuren, wordt Presto een zeer populaire SQL-on-Hadoop optie om deze grote, complexe datasets operationeel te maken. We zien klanten met Presto en Looker opschalen naar petabytes aan data voor organisatie-brede interactive analytics,” zegt Keenan Rice, vice-president Strategic Alliances van Looker. “De integratie van Looker met Teradata's commercieel ondersteunde Presto is uniek, omdat het een in Presto ondersteunde schema-on-read modelleringslaag biedt, als aanvulling op de krachtige data-federatie en big data-mogelijkheden van Presto. Hiermee wordt een moderne, governed big data BI-infrastructuur gecreëerd." “Qlik was de eerste partij die vorig jaar de integratie met Presto aantoonde en ondersteunt nog steeds volledig big data-implementaties op de Teradata Unified Data Architecture™. Met Presto 3

en Qlik kunnen klanten interactieve high-performance visual analytics-oplossingen blijven bouwen zonder de gebruikelijke prestatiebeperkingen,” zegt Hugo Sheng, senior director Partner Engineering van Qlik. "We hebben groeiende interesse gezien van klanten die Tableau op een eenvoudige en betrouwbare manier willen verbinden met Presto. We zijn verheugd om deze connectiviteit samen met Teradata te leveren aan de Presto- en Hadoop-gemeenschappen,” zegt Dan Jewett, vice-president Product Management van Tableau.

Relevante nieuwslinks

Forrester noemt Teradata Leader in Big Data Hadoop-Optimized Systems. Teradata introduceert PRESTO: A Powerful SQL Engine for Hadoop and Beyond.

Download PRESTO: een ideale aanvulling op de Teradata Unified Data Architecture™.

Teradata doet meerjarige toezegging aan Presto – nieuwsbericht met details.

Teradata's Portfolio voor Hadoop: het meest complete aanbod van Hadoop software, implementatie-ondersteuning, aanpassingen en hardware.

Blog van Facebook engineerJay Tang: Hoe Airbnb, Dropbox, Netflix, & NASDAQ Presto gebruiken.

Media Kit Learn More
Contact us Learn More